Microsoft Dynamics 365 Business Central jest jednym z czołowych systemów ERP na świecie. W ostatnich latach dynamicznie się rozwija – poprzez zmianę technologii i języka programowania, inwestycje w narzędzia chmurowe oraz poszerzanie oferty rozwiązań w chmurze, a także zmiany w polityce cyklu życia produktu. Obecnie Microsoft publikuje dwie wersje systemu na rok – w kwietniu i październiku, oraz co miesiąc mniejsze aktualizacje. Dowiedz się, w jakim kierunku rozwijany jest system Microsoft Dynamics 365 Business Central i czym różni się jego wersja on-premises od wersji on-cloud.
Dwie linie produktowe i licencjonowanie
Microsoft kontynuuje politykę prowadzenia dwóch linii produktowych systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central: on-cloud oraz on-premises. Obie wersje pojawiają się równolegle.
Wybierając model on-premises, mamy kilka możliwości zakupu licencji. Kupując licencję wieczystą, system może być zainstalowany na własnej infrastrukturze IT lub w chmurze publicznej. Decydując się jednak na model subskrypcyjny, konieczne jest to, aby partner Microsoft zarządzał instalacją – zarówno, jeśli system będzie zainstalowany w chmurze publicznej, jak i z wykorzystaniem infrastruktury IT klienta. W modelu SaaS – mamy do czynienia jedynie z licencją subskrypcyjną.
Rozwój Business Central SaaS
W ostatnim czasie pojawiło się wiele nowości w zakresie chmurowej wersji systemu Dynamics 365 Business Central.
Nowa polityka zakupu i rozliczeń subskrypcji
Microsoft udostępnił nową politykę zakupu i rozliczeń subskrypcji. Dotychczas możliwe było rozliczanie miesięczne lub roczne. Obecnie klienci mogą również rozliczać się w cyklach 3-letnich. Wprowadzono deklarowaną długość zobowiązania przy zakupie licencji Business Central:
- 1 miesiąc,
- 1 rok,
- lub 3 lata.
Im dłuższy jest okres zobowiązania, tym cena jest bardziej korzystna.
Limity bazy danych
Microsoft wprowadził zmiany w limitach baz danych dla Business Central on-cloud.
- Wielkość bazy: domyślnie 80GB na wszystkie środowiska
- Dodatkowo: +3GB per użytkownik Premium/ +2GB per użytkownik Essentials/ +1GB per urządzenie
- +4GB per środowisko (produkcyjne + 3x Sandbox)
- Możliwość zakupu dodatkowej przestrzeni (1GB/100GB)
- Wspólna wielkość bazy danych w ramach jednej dzierżawy (tenanta)
Dostęp przez partnera – zmiany w administracji delegowanej
Jedną z nowości dla Business Central SaaS jest zmiana w administracji delegowanej. Dotychczas występowała już administracja delegowana. Aby klient mógł dać dostęp do swojego systemu firmie wdrożeniowej, konieczne było nadanie dostępu do całego konta Microsoft, niezależnie od tego, z jakich innych usług poza Business Central korzystał. Był to tzw. administrator globalny. Obecnie mamy możliwość granulowania tego dostępu – jest możliwy wybór usługi, do której nadany ma zostać dostęp dla partnera. Na poziomie samego Business Central również można ograniczyć zakres uprawnień i okres, w jakim są one udzielane.
Dzięki integracji z Azure Active Directory możliwe jest sprawowanie kontroli nad tym, kto ma dostęp do systemu. Usługa pozwala na łatwe identyfikowanie użytkowników, którzy z systemu korzystają.
Licencje zewnętrznych księgowych
Poza standardowymi licencjami dla użytkowników, w Business Central SaaS dostępne są również 3 licencje dla zewnętrznych księgowych. Nie pozwalają one na dostęp do wszystkich funkcjonalności systemu, a jedynie do części finansowo-księgowej.
Wiele krajów w ramach jednego tenanta
W przypadku wersji Business Central on-cloud mamy możliwość występowania wielu krajów z różnymi funkcjonalnościami w ramach jednej dzierżawy (tzw. tenanta) – dzięki temu można zarządzać wszystkimi użytkownikami i środowiskami dla całej grupy kapitałowej w jednym miejscu. W wersji on-premises nigdy nie było to możliwe.
Czym różni się system Business Central on-cloud vs. on-premises?
Sam system i jego działanie jest identyczne w przypadku obu wersji systemu Business Central. Moduły funkcjonalne są takie same, jednak jest kilka funkcjonalności, które są dostępne tylko dla wersji chmurowej – ze względu na ich architekturę.
Funkcjonalności dostępne tylko w Business Central SaaS:
- domyślne prekonfigurowane raporty Power BI,
- księgowanie wielu faktur z Microsoft Bookings,
- tworzenie przepływów pracy z Power Automate,
- środowiska typu Sandbox,
- wyszukiwanie „in-product”,
- predykcje opóźnień w płatnościach,
- Company hub do zarządzania pracą wielu firm,
- aplikacja Business Central dla Microsoft Teams,
- funkcja “udostępnij w Teams”,
- wiele lokalizacji krajowych Microsoft w jednej subskrypcji Business Central.
Występuje również grupa funkcjonalności, które w wersji chmurowej występują natywnie, ale aby były dostępne w wersji on-premises – konieczny jest dodatkowy nakład pracy w ich wdrożenie. Są to:
- odczyt/zapis w dodatku Excel,
- raporty finansowe w Excelu,
- „okładki” kartotek kontaktów,
- wbudowane raporty i wykresy Power BI,
- wbudowane zarządzanie Power Automate do przepływów pracy,
- wbudowane usługi sieciowe,
- dodatek do Outlooka,
- standardowe REST API,
- prognozy sprzedaży i stanu zapasów,
- analiza obrazów,
- Cortana Intelligence w prognozach przepływów pieniężnych.
Różnice w licencjonowaniu
Zachodzą również pewne różnice pomiędzy chmurowym, a tradycyjnym modelem licencjonowania Business Central.
W pakiecie wersji Business Central on-premises zawarta jest:
- 1x licencja księgowego w cenie,
- 1x licencja administratora w cenie,
- 1 kraj per licencja.
W pakiecie wersji systemu Business Central on-cloud/SaaS, otrzymujemy:
- 3x licencję księgowego w cenie,
- nielimitowany dostęp administratorów,
- wiele krajów per subskrypcja,
- 3x Sandbox w cenie,
- bezpłatne dodatkowe obiekty,
- Power Automate (niepełna wersja lub w ograniczonym okresie) w cenie,
- Cortana Intelligence (niepełna wersja lub w ograniczonym okresie) w cenie,
- prawo podwójnego użytkowania.
Poznaj biznesowe aplikacje w chmurze w ofercie IT.integro
Widząc wznoszący trend chmury obliczeniowej i potrzeby naszych klientów oraz biorąc pod uwagę kierunek strategii Microsoft, zwiększamy nasze skupienie wokół rozwiązań chmurowych. Obecnie na platformie Microsoft AppSource dostępnych jest aż 9 aplikacji dostarczanych przez IT.integro, a w przygotowaniu są kolejne. Dowiedz się więcej o rozwoju biznesowych aplikacji chmurowych.