W jakim kierunku rozwija się system ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Business Central
27 października, 2022
Rozwój systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central jest jednym z czołowych systemów ERP na świecie. W ostatnich latach dynamicznie się rozwija – poprzez zmianę technologii i języka programowania, inwestycje w narzędzia chmurowe oraz poszerzanie oferty rozwiązań w chmurze, a także zmiany w polityce cyklu życia produktu. Obecnie Microsoft publikuje dwie wersje systemu na rok – w kwietniu i październiku, oraz co miesiąc mniejsze aktualizacje. Dowiedz się, w jakim kierunku rozwijany jest system Microsoft Dynamics 365 Business Central i czym różni się jego wersja on-premises od wersji on-cloud.

Dwie linie produktowe i licencjonowanie

Microsoft kontynuuje politykę prowadzenia dwóch linii produktowych systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central: on-cloud oraz on-premises. Obie wersje pojawiają się równolegle.

Dwie linie produktowe systemu ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central

Wybierając model on-premises, mamy kilka możliwości zakupu licencji. Kupując licencję wieczystą, system może być zainstalowany na własnej infrastrukturze IT lub w chmurze publicznej. Decydując się jednak na model subskrypcyjny, konieczne jest to, aby partner Microsoft zarządzał instalacją – zarówno, jeśli system będzie zainstalowany w chmurze publicznej, jak i z wykorzystaniem infrastruktury IT klienta. W modelu SaaS – mamy do czynienia jedynie z licencją subskrypcyjną.

Rozwój Business Central SaaS

W ostatnim czasie pojawiło się wiele nowości w zakresie chmurowej wersji systemu Dynamics 365 Business Central.

Nowa polityka zakupu i rozliczeń subskrypcji

Microsoft udostępnił nową politykę zakupu i rozliczeń subskrypcji. Dotychczas możliwe było rozliczanie miesięczne lub roczne. Obecnie klienci mogą również rozliczać się w cyklach 3-letnich. Wprowadzono deklarowaną długość zobowiązania przy zakupie licencji Business Central:

  • 1 miesiąc,
  • 1 rok,
  • lub 3 lata.

Im dłuższy jest okres zobowiązania, tym cena jest bardziej korzystna.

 

Limity bazy danych

Microsoft wprowadził zmiany w limitach baz danych dla Business Central on-cloud.

  • Wielkość bazy: domyślnie 80GB na wszystkie środowiska
  • Dodatkowo: +3GB per użytkownik Premium/ +2GB per użytkownik Essentials/ +1GB per urządzenie
  • +4GB per środowisko (produkcyjne + 3x Sandbox)
  • Możliwość zakupu dodatkowej przestrzeni (1GB/100GB)
  • Wspólna wielkość bazy danych w ramach jednej dzierżawy (tenanta)

 

Dostęp przez partnera – zmiany w administracji delegowanej

Jedną z nowości dla Business Central SaaS jest zmiana w administracji delegowanej. Dotychczas występowała już administracja delegowana. Aby klient mógł dać dostęp do swojego systemu firmie wdrożeniowej, konieczne było nadanie dostępu do całego konta Microsoft, niezależnie od tego, z jakich innych usług poza Business Central korzystał. Był to tzw. administrator globalny. Obecnie mamy możliwość granulowania tego dostępu – jest możliwy wybór usługi, do której nadany ma zostać dostęp dla partnera. Na poziomie samego Business Central również można ograniczyć zakres uprawnień i okres, w jakim są one udzielane.

Dzięki integracji z Azure Active Directory możliwe jest sprawowanie kontroli nad tym, kto ma dostęp do systemu. Usługa pozwala na łatwe identyfikowanie użytkowników, którzy z systemu korzystają.

Licencje zewnętrznych księgowych

Poza standardowymi licencjami dla użytkowników, w Business Central SaaS dostępne są również 3 licencje dla zewnętrznych księgowych. Nie pozwalają one na dostęp do wszystkich funkcjonalności systemu, a jedynie do części finansowo-księgowej.

Wiele krajów w ramach jednego tenanta

W przypadku wersji Business Central on-cloud mamy możliwość występowania wielu krajów z różnymi funkcjonalnościami w ramach jednej dzierżawy (tzw. tenanta) – dzięki temu można zarządzać wszystkimi użytkownikami i środowiskami dla całej grupy kapitałowej w jednym miejscu. W wersji on-premises nigdy nie było to możliwe.

Czym różni się system Business Central on-cloud vs. on-premises?

Sam system i jego działanie jest identyczne w przypadku obu wersji systemu Business Central. Moduły funkcjonalne są takie same, jednak jest kilka funkcjonalności, które są dostępne tylko dla wersji chmurowej – ze względu na ich architekturę.

Funkcjonalności dostępne tylko w Business Central SaaS:

  • domyślne prekonfigurowane raporty Power BI,
  • księgowanie wielu faktur z Microsoft Bookings,
  • tworzenie przepływów pracy z Power Automate,
  • środowiska typu Sandbox,
  • wyszukiwanie „in-product”,
  • predykcje opóźnień w płatnościach,
  • Company hub do zarządzania pracą wielu firm,
  • aplikacja Business Central dla Microsoft Teams,
  • funkcja “udostępnij w Teams”,
  • wiele lokalizacji krajowych Microsoft w jednej subskrypcji Business Central.

 

Występuje również grupa funkcjonalności, które w wersji chmurowej występują natywnie, ale aby były dostępne w wersji on-premises – konieczny jest dodatkowy nakład pracy w ich wdrożenie. Są to:

  • odczyt/zapis w dodatku Excel,
  • raporty finansowe w Excelu,
  • „okładki” kartotek kontaktów,
  • wbudowane raporty i wykresy Power BI,
  • wbudowane zarządzanie Power Automate do przepływów pracy,
  • wbudowane usługi sieciowe,
  • dodatek do Outlooka,
  • standardowe REST API,
  • prognozy sprzedaży i stanu zapasów,
  • analiza obrazów,
  • Cortana Intelligence w prognozach przepływów pieniężnych.

 

Różnice w licencjonowaniu

Zachodzą również pewne różnice pomiędzy chmurowym, a tradycyjnym modelem licencjonowania Business Central.

W pakiecie wersji Business Central on-premises zawarta jest:

  • 1x licencja księgowego w cenie,
  • 1x licencja administratora w cenie,
  • 1 kraj per licencja.

 

W pakiecie wersji systemu Business Central on-cloud/SaaS, otrzymujemy:

  • 3x licencję księgowego w cenie,
  • nielimitowany dostęp administratorów,
  • wiele krajów per subskrypcja,
  • 3x Sandbox w cenie,
  • bezpłatne dodatkowe obiekty,
  • Power Automate (niepełna wersja lub w ograniczonym okresie) w cenie,
  • Cortana Intelligence (niepełna wersja lub w ograniczonym okresie) w cenie,
  • prawo podwójnego użytkowania.

 

Poznaj biznesowe aplikacje w chmurze w ofercie IT.integro

Widząc wznoszący trend chmury obliczeniowej i potrzeby naszych klientów oraz biorąc pod uwagę kierunek strategii Microsoft, zwiększamy nasze skupienie wokół rozwiązań chmurowych. Obecnie na platformie Microsoft AppSource dostępnych jest aż 9 aplikacji dostarczanych przez IT.integro, a w przygotowaniu są kolejne. Dowiedz się więcej o rozwoju biznesowych aplikacji chmurowych.

  • Siła AI i innowacji ekosystemu Microsoft: Zapraszamy liderów biznesu na Dynamics Business Forum 2025!

    Dynamics Business Forum 2025
  • Gazele Biznesu 2024: IT.integro wśród najdynamiczniej rozwijających się firm w Polsce

    Gazele Biznesu 2024
  • Zabytkowa willa nową siedzibą IT.integro

  • Przedsiębiorstwo Fair Play 2024 – IT.integro w gronie liderów etycznego biznesu

    IT.integro z tytułem Przedsiębiorstwo Fair Play 2024
  • Podsumowanie Directions EMEA 2024: Co działo się w Wiedniu?

    Directions EMEA 2024
  • Kształtujemy przyszłość razem z klientami. Najważniejsze wnioski z BC Customer Day 2024

    BC Customer Day 2024 - konferencja dla klientów IT.integro