Rabaty i bonusy retrospektywne oraz bieżące księgowanie rozliczeń międzyokresowych
Aplikacja Bonuses & Accruals służy do obsługi naliczania rabatów udzielanych po wystawieniu faktury sprzedaży lub zakupu. Taki rodzaj rabatu nazywany jest rabatem retrospektywnym, czyli zależnym od realizacji celów sprzedażowych oraz rozliczanym dopiero po zakończeniu transakcji (w odróżnieniu od tzw. rabatu frontowego – zwanego również upustem, który naliczany jest w momencie zawierania transakcji sprzedaży). W tym zakresie Bonuses & Accruals stanowi uzupełnienie funkcjonalności rabatów dostępnej w systemie Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Aplikacja znajduje zastosowanie również do ewidencji innych naliczeń na kwocie i ilości sprzedaży/zakupu – takich jak: prowizje dla sprzedawców lub przedstawicieli handlowych, programy lojalnościowe, tantiemy itp.
Aplikacja automatyzuje naliczanie bonusów zakupowych i sprzedażowych, umożliwiając pracownikom zaoszczędzić czas potrzebny do wykonania i weryfikacji tych obliczeń, eliminując przy tym konieczność korzystania z narzędzi zewnętrznych, jak np. Microsoft Excel.
W przypadku dużej ilości naliczeń rabatów dla wielu podmiotów, system dostarcza narzędzia umożliwiające zbiorcze zarządzanie bonusami oraz kontrolowanie i rozliczanie ich poprzez utworzenie dokumentów księgowych. Rozliczeniami można zarządzać z poziomu pojedynczego bonusu lub umowy długoterminowej.
Rozwiązanie pozwala na zaksięgowanie rozliczeń międzyokresowych w czasie rzeczywistym, dostarczając działowi księgowości dokładnych informacji o przyszłych zobowiązaniach lub należnościach.
System pozwala na naliczanie rabatów dla odbiorców oraz grup odbiorców, a także rozliczenie się z nimi. Dodatkowo możliwe jest naliczenie rabatów dla transakcji zawartych z danym kontrahenta, a rozliczenie bonusów z innym, co umożliwia skonfigurowanie systemu obsługującego tantiemy lub prowizje sprzedawców.
Aplikacja automatycznie wyliczy nawet skomplikowane bonusy. System pozwala określić bonus poprzez naliczanie progresywne lub na podstawie najwyższej wartości progu zdefiniowanego dla ilości, kwoty transakcji czy też różnych warunków wstępnych dotyczących określonej grupy zapasów czy też wymiarów.
Podstawowym elementem aplikacji Bonuses & Accruals jest kartoteka bonusu, która określa, dla jakich transakcji sprzedażowych czy zakupowych bonus powinien zostać naliczony. Definiuje ona również typ rabatu, czyli główne parametry jego naliczenia, takie jak: typ i metodę kalkulacji, konta księgowe oraz szczegóły dotyczące sposobu księgowania i rozliczania. Kartoteka określa też podmiot lub podmioty będące odbiorcą rabatu, przedmiot lub przedmioty sprzedaży podlegające naliczeniom, a także okres, za jaki rabat będzie naliczany. Szczegóły dotyczące sposobu naliczania rabatów definiowane są na podstawie progów naliczenia bonusu i procentów lub kwot, które w danym progu mają być kalkulowane.
Wszystkie zapisy naliczające rabat przechowywane są w odpowiedniej księdze pomocniczej. W zależności od ustawień możliwe jest księgowanie rezerw na zrealizowane naliczenia. Po zakończeniu okresu obowiązywania bonusu jest on zamykany i może zostać rozliczony ręcznie lub poprzez wystawienie faktury korygującej sprzedaży lub faktury zakupu.
sprzedaż/zakup – określenie rodzaju uwzględnianych transakcji,
podstawę kalkulacji bonusu: kwotę sprzedaży lub ilość sprzedaży,
metodę kalkulacji – procentową lub kwotową,
próg bonusu – naliczanie progresywne do danej wartości lub dla pełnej wartości sprzedaży,
sposób i szczegóły rozliczenia bonusu,
naliczanie rezerw.
Aplikacja umożliwia stosowanie różnych kombinacji ustawień typów bonusów, co wpływa na elastyczność rozwiązania.
Typ sprzedaży (typ zakupu) definiuje odbiorcę bonusu. Może to być pojedynczy nabywca, wybrana grupa nabywców lub wszyscy nabywcy. Analogiczne ustawienia są dla dostawcy w przypadku bonusu zakupowego. Ten parametr ustawiamy dowolnie.
Daty obowiązywania bonusu określają początek i koniec okresu, w którym bonus obowiązuje. Na ich podstawie realizowane są zarówno istniejące, jak i przyszłe naliczenia – dzięki czemu moment utworzenia kartoteki bonusu nie jest istotny. Przykładowo, chcąc naliczyć bonus w okresie od stycznia do marca, możemy utworzyć kartotekę bonusa zarówno 1 stycznia, jak i 30 marca.
Kod zestawu składników źródłowych określa podstawę do kalkulacji obliczeń bonusu (zapas lub zasób).
Progi obowiązywania bonusu determinują, jakie bonusy mają być naliczane od jakich wartości sprzedaży lub zakupu. Przykładowo, dla wartości sprzedaży wynoszącej 10 tys. zł lub więcej naliczamy bonus 10%, a po przekroczeniu progu 50 tys. zł bonus będzie wynosił 15%. Możliwe jest również zdefiniowanie wielu progów w ramach jednej kartoteki bonusu.
W momencie aktywacji kartoteki bonusu system sprawdza, które transakcje w zdefiniowanym okresie kwalifikują się do danego bonusu. System bierze pod uwagę istniejące zapisy wyceny (zapasy), zapisy księgi głównej (transakcje K/G) lub zapisy księgi zasobów (zasoby). Na tej podstawie tworzone są zapisy bonusów, które odzwierciedlają warunki zdefiniowane w kartotece. Dodatkowo od momentu aktywacji kartoteki wszystkie kolejne transakcje sprzedaży lub zakupu również tworzą zapisy bonusu. Data utworzenia kartoteki nie ma znaczenia dla realizacji procesu.
Dodatkową funkcją w aplikacji jest naliczanie rezerw w księdze głównej i księdze zapasu (w zapisach wyceny). Rezerwy pozwalają działom księgowym na zarezerwowanie środków finansowych na poczet późniejszych zobowiązań i rozliczeń poprzez zaksięgowanie dodatkowych transakcji do księgi głównej.
W przypadku księgowania rezerw do zapasów powstaną dodatkowe zapisy wyceny, zwiększające lub zmniejszające marże (w przypadku sprzedaży). W ten sposób zyskujemy urealnione statystyki sprzedaży i wartości towarów (zapasów).
Rozliczenie bonusu powoduje jego dezaktywacje i koniec możliwości doliczania do niego kolejnych transakcji. Następnie użytkownik może rozliczyć bonus sprzedażowy (zakupowy) poprzez utworzenie faktury korygującej sprzedaży lub faktury zakupu (faktury korygującej zakupu lub faktury sprzedaży). Wraz z tymi dokumentami generuje raport podsumowania bonusu ze szczegółowym zestawieniem transakcji, dla których bonus został naliczony. Na tym etapie następuje także wyksięgowanie rezerw, jeśli były zdefiniowane. Po zamknięciu kartoteki bonusu użytkownik może ją zarchiwizować.
Kartę kontraktu bonusowego można utworzyć w celu zarządzania okresowymi bonusami w dłuższym okresie. System może z wyprzedzeniem tworzyć wiele kart bonusowych z tymi samymi warunkami dla różnych okresów (zgodnie z wybraną częstotliwością). Umożliwia to kontrolę bieżącego rozliczania bonusów z pojedynczym klientem w trakcie trwania kontraktu.
Firmy naliczające bonusy dla wysokiej liczby transakcji, mogą ten proces zautomatyzować i zaplanować poza godzinami pracy firmy, aby odciążyć system. Co więcej, aplikacja pozwala na tworzenie lub zamykanie bonusów dla wielu kartotek jednocześnie.
Podstawowym elementem aplikacji Bonuses & Accruals jest kartoteka...
Więcej
Cykl życia bonusu
Podstawowym elementem aplikacji Bonuses & Accruals jest kartoteka bonusu, która określa, dla jakich transakcji sprzedażowych czy zakupowych bonus powinien zostać naliczony. Definiuje ona również typ rabatu, czyli główne parametry jego naliczenia, takie jak: typ i metodę kalkulacji, konta księgowe oraz szczegóły dotyczące sposobu księgowania i rozliczania. Kartoteka określa też podmiot lub podmioty będące odbiorcą rabatu, przedmiot lub przedmioty sprzedaży podlegające naliczeniom, a także okres, za jaki rabat będzie naliczany. Szczegóły dotyczące sposobu naliczania rabatów definiowane są na podstawie progów naliczenia bonusu i procentów lub kwot, które w danym progu mają być kalkulowane.
Wszystkie zapisy naliczające rabat przechowywane są w odpowiedniej księdze pomocniczej. W zależności od ustawień możliwe jest księgowanie rezerw na zrealizowane naliczenia. Po zakończeniu okresu obowiązywania bonusu jest on zamykany i może zostać rozliczony ręcznie lub poprzez wystawienie faktury korygującej sprzedaży lub faktury zakupu.
sprzedaż/zakup – określenie rodzaju uwzględnianych transakcji,
podstawę kalkulacji bonusu: kwotę sprzedaży lub ilość sprzedaży,
metodę kalkulacji – procentową lub kwotową,
próg bonusu – naliczanie progresywne do danej wartości lub dla pełnej wartości sprzedaży,
sposób i szczegóły rozliczenia bonusu,
naliczanie rezerw.
Aplikacja umożliwia stosowanie różnych kombinacji ustawień typów bonusów, co wpływa na elastyczność rozwiązania.
Typ sprzedaży (typ zakupu) definiuje odbiorcę bonusu. Może to być pojedynczy nabywca, wybrana grupa nabywców lub wszyscy nabywcy. Analogiczne ustawienia są dla dostawcy w przypadku bonusu zakupowego. Ten parametr ustawiamy dowolnie.
Daty obowiązywania bonusu określają początek i koniec okresu, w którym bonus obowiązuje. Na ich podstawie realizowane są zarówno istniejące, jak i przyszłe naliczenia – dzięki czemu moment utworzenia kartoteki bonusu nie jest istotny. Przykładowo, chcąc naliczyć bonus w okresie od stycznia do marca, możemy utworzyć kartotekę bonusa zarówno 1 stycznia, jak i 30 marca.
Kod zestawu składników źródłowych określa podstawę do kalkulacji obliczeń bonusu (zapas lub zasób).
Progi obowiązywania bonusu determinują, jakie bonusy mają być naliczane od jakich wartości sprzedaży lub zakupu. Przykładowo, dla wartości sprzedaży wynoszącej 10 tys. zł lub więcej naliczamy bonus 10%, a po przekroczeniu progu 50 tys. zł bonus będzie wynosił 15%. Możliwe jest również zdefiniowanie wielu progów w ramach jednej kartoteki bonusu.
W momencie aktywacji kartoteki bonusu system sprawdza, które transakcje w...
Więcej
Naliczanie bonusu
W momencie aktywacji kartoteki bonusu system sprawdza, które transakcje w zdefiniowanym okresie kwalifikują się do danego bonusu. System bierze pod uwagę istniejące zapisy wyceny (zapasy), zapisy księgi głównej (transakcje K/G) lub zapisy księgi zasobów (zasoby). Na tej podstawie tworzone są zapisy bonusów, które odzwierciedlają warunki zdefiniowane w kartotece. Dodatkowo od momentu aktywacji kartoteki wszystkie kolejne transakcje sprzedaży lub zakupu również tworzą zapisy bonusu. Data utworzenia kartoteki nie ma znaczenia dla realizacji procesu.
Dodatkową funkcją w aplikacji jest naliczanie rezerw w księdze głównej...
Więcej
Księgowanie rezerw
Dodatkową funkcją w aplikacji jest naliczanie rezerw w księdze głównej i księdze zapasu (w zapisach wyceny). Rezerwy pozwalają działom księgowym na zarezerwowanie środków finansowych na poczet późniejszych zobowiązań i rozliczeń poprzez zaksięgowanie dodatkowych transakcji do księgi głównej.
W przypadku księgowania rezerw do zapasów powstaną dodatkowe zapisy wyceny, zwiększające lub zmniejszające marże (w przypadku sprzedaży). W ten sposób zyskujemy urealnione statystyki sprzedaży i wartości towarów (zapasów).
Rozliczenie bonusu powoduje jego dezaktywacje i koniec możliwości doliczania do...
Więcej
Rozliczenie bonusu
Rozliczenie bonusu powoduje jego dezaktywacje i koniec możliwości doliczania do niego kolejnych transakcji. Następnie użytkownik może rozliczyć bonus sprzedażowy (zakupowy) poprzez utworzenie faktury korygującej sprzedaży lub faktury zakupu (faktury korygującej zakupu lub faktury sprzedaży). Wraz z tymi dokumentami generuje raport podsumowania bonusu ze szczegółowym zestawieniem transakcji, dla których bonus został naliczony. Na tym etapie następuje także wyksięgowanie rezerw, jeśli były zdefiniowane. Po zamknięciu kartoteki bonusu użytkownik może ją zarchiwizować.
Kartę kontraktu bonusowego można utworzyć w celu zarządzania okresowymi bonusami...
Więcej
Kontrakty bonusowe
Kartę kontraktu bonusowego można utworzyć w celu zarządzania okresowymi bonusami w dłuższym okresie. System może z wyprzedzeniem tworzyć wiele kart bonusowych z tymi samymi warunkami dla różnych okresów (zgodnie z wybraną częstotliwością). Umożliwia to kontrolę bieżącego rozliczania bonusów z pojedynczym klientem w trakcie trwania kontraktu.
Firmy naliczające bonusy dla wysokiej liczby transakcji, mogą ten proces...
Więcej
Automatyzacja kolejki zleceń
Firmy naliczające bonusy dla wysokiej liczby transakcji, mogą ten proces zautomatyzować i zaplanować poza godzinami pracy firmy, aby odciążyć system. Co więcej, aplikacja pozwala na tworzenie lub zamykanie bonusów dla wielu kartotek jednocześnie.
Bonuses & Accruals Extension PL | Rozszerzenie dla firm w Polsce
Bonuses & Accruals Extension PL to rozszerzenie aplikacji Bonuses & Accruals, zaprojektowane specjalnie dla polskich przedsiębiorstw. Umożliwia zarządzanie bonusami oraz naliczeniami zgodnie z polskimi przepisami księgowymi i podatkowymi, spełniając wymagania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Aplikacja jest zintegrowana z aplikacją Polish Localization i automatyzuje procesy związane z przetwarzaniem dokumentów bonusowych oraz tworzeniem faktur korygujących sprzedaży, zapewniając zgodność z lokalnymi regulacjami.
Aplikacja zapewnia pełną zgodność z wymaganiami Krajowego Systemu e-Faktur, co umożliwia przetwarzanie dokumentów rozliczeniowych bonusów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Kreator korekty sprzedaży
Narzędzie to automatyzuje tworzenie faktur korygujących sprzedaży, co znacznie usprawnia proces wprowadzania korekt do wcześniejszych transakcji sprzedaży.
Alternatywna metoda przypisywania korekt
Narzędzie to automatyzuje tworzenie faktur korygujących sprzedaży, co znacznie usprawnia proces wprowadzania korekt do wcześniejszych transakcji sprzedaży.
Tworzenie zbiorczych faktur korygujących
Funkcjonalność ta umożliwia generowanie jednej zbiorczej faktury korygującej dla wielu wcześniejszych faktur sprzedaży, co upraszcza zarządzanie dokumentacją księgową i zmniejsza liczbę dokumentów do przetwarzania.
Konfiguracja typów bonusów
Użytkownicy mogą definiować różne typy bonusów zgodnie z wymaganiami Krajowego Systemu e-Faktur. Wspiera to domyślne wypełnienie pól: Bonus korekty, Grupuj wiersze rozliczenia, Maksymalna liczba wierszy rozliczenia.
Cennik
Subskrypcja
online
on-premises
Moduł bazowy (1 użytkownik)
100
/ miesiąc
Dodatkowy użytkownik
25
/ miesiąc
Extension
Bonuses & Accruals Extension PL
0 €
Licencja wieczysta
on-premises
Moduł bazowy (1 użytkownik)
2750
+EP
Dodatkowy użytkownik
680
+EP
Extension
Bonuses & Accruals Extension PL
0 €
Moduł bazowy – opłata za licencję wymaganą do konfiguracji aplikacji (zawiera licencję dla 1 użytkownika)
Dodatkowy użytkownik – opłata za każdego dodatkowego użytkownika korzystającego z aplikacji
EP – w przypadku licencji wieczystej ceny są powiększone o opłatę Enhancement Plan (EP).
Opłata licencyjna jest obliczana osobno dla każdego tenanta Dynamics 365 Business Central
Pracując nad rozwojem aplikacji Bonuses & Accruals, skupiamy się na zapewnieniu elastyczności w sposobie definiowania i naliczania rabatów od sprzedaży. Dzięki temu aplikacja znajduje zastosowanie u wielu klientów IT.integro. Wielką korzyścią jest przede wszystkim czas, który pracownicy oszczędzają na wyliczaniu bonusów dla swoich klientów, ponieważ Bonuses & Accruals zrobi to za nich.
Aplikacja rozbudowana jest o narzędzia wspomagające zarządzaniem dużą ilością umów bonusowych, które umożliwiają masowy oraz cykliczny sposób rozliczeń. Warto wspomnieć również o rezerwach, które można naliczać w czasie rzeczywistym wraz z księgowaniem faktury kwalifikującej się do bonusu, dając księgowości pogląd na aktualne zobowiązania firmy wobec nabywców.
Michał Zdanowicz
Products Development Manager
Sprawdź nasze inne aplikacje
Odkryj rozwiązania, które wspierają rozwój biznesu i automatyzują procesy.
Skorzystaj z nowoczesnych narzędzi IT dopasowanych do potrzeb Twojej firmy!