Żyjemy w czasach wielkich zmian technologicznych. Zmian inicjowanych m.in. poprzez rozwój produktów Microsoft, którego strategia wyznacza dla nas jako partnera konkretny kierunek własnych planów. Przed nami duże wyzwania, w tym te związane z koniecznością migrowania ze starych wersji systemu do Dynamics 365 Business Central.
Chmura obliczeniowa i One Microsoft
Jak mówi sam Satya Nadella, Chairman and Chief Executive Officer Microsoft:
“Przez ostatnich kilka lat intensywnie rozmawialiśmy o transformacji cyfrowej. Jednak dzisiaj musimy pójść o krok dalej. Od rozmowy na temat cyfrowej transformacji do zapewnienia imperatywu cyfrowej zmiany do każdej organizacji. Nadszedł ten moment. To czas będzie stanowił różnicę pomiędzy organizacjami, które się rozwijają, a tymi, które pozostaną w tyle (…)”.
Microsoft działa bardzo aktywnie i inwestuje miliardy dolarów w nowe przestrzenie cyfrowe, które zapewnią klientom dostęp do kolejnych usług. Jedną z takich inwestycji jest Polska Dolina Cyfrowa.
Technologiczny gigant wiele lat temu podjął decyzję o intensywnym skoncentrowaniu na chmurze i sumiennie trwa w tym postanowieniu. W związku z tym, cała jego strategia (w tym oczywiście plany rozwoju produktów) jest skoncentrowana właśnie na dostarczaniu usług chmurowych. Produkty nie są obecnie budowane już z myślą o starej wersji On-prem, a o wersji On-cloud.
Jedną z kluczowych kwestii zarówno dla IT.integro jako dostawcy ERP, jak i dla samych użytkowników, jest ciągłe dążenie do rozwoju strategii One Microsoft opartej na integracji chmurowych rozwiązań. To z uwzględnieniem tego właśnie kierunku budowane są przez partnerów Microsoft kolejne aplikacje – w tym również aplikacje z portfolio IT.integro, dostępne na platformie MS AppSource.
System Dynamics 365 Business Central już w tej chwili wpasowuje się w strategię Microsoft, zapewniając użytkownikom pełną otwartość na rozwiązania ekosystemu One Microsoft, a także mobilność i dostępność z poziomu przeglądarki – w przeciwieństwie do swojego poprzednika, Dynamics NAV. System jest dostarczany zarówno w wersji SaaS, IaaS, jak też wciąż – w wersji On-prem.
Co istotne, w samej technologii systemu nastąpiły duże zmiany – w tym wprowadzenie nowego środowiska rozwoju i przejście z C/SIDE + C/AL na nowy język programowania, AL. Nie bez powodu. Zmiana technologii poskutkowała nie tylko większą łatwością w przyswajaniu procesu budowania systemu, ale nastąpiła również po to, by wdrożyć w życie automatyczne aktualizacje wersji.
Co natomiast ze znanym wielu użytkownikom Microsoft Dynamics NAV? W konsekwencji zmian, Microsoft zapowiedział, że przestaje wspierać produkt już na początku kolejnego roku – 10 stycznia 2023. Wszyscy stoimy zatem przed koniecznością i wyzwaniem upgrade’u, a więc przejścia na Dynamics 365 Business Central.
Upgrade jako niezbędny krok dla użytkowników
W strategii upgrade’owej możemy przyjąć trzy scenariusze. Pierwszy – najprostszy i zarazem najrzadziej występujący – zakłada przeniesienie danych historycznych z wersji standardowej do Business Central (Base App).
Druga możliwość uwzględnia modyfikacje, które przenoszone są do nowej wersji systemu z wykorzystaniem gotowych aplikacji dostępnych poprzez platformę Microsoft AppSource. Ten scenariusz jest dla użytkowników korzystny przede wszystkim ze względu na fakt, że certyfikowane aplikacje wykorzystywane przy upgradzie są w pełni ustabilizowane, gotowe do użytku i proste w samej instalacji.
Trzeci scenariusz upgrade’u jest natomiast tym najbardziej prawdopodobnym, w którym wersja zmodyfikowana Dynamics NAV jest przenoszona do Dynamics 365 Business Central, a następnie system jest uzupełniany o kolejne, gotowe produkty dostępne na rynku, a później wprowadzane są dodatkowo niezbędne modyfikacje.
Więcej o możliwościach upgrade’u przeczytacie w artykule: „Z czym wiąże się aktualizacja systemu ERP? – scenariusze upgrade’u Microsoft Dynamics 365 Business Central”
Strategia IT.integro
Staramy się, aby nasza strategia zawsze była dopasowana do kierunku rozwoju Microsoft. Co warte zaznaczenia, wciąż trwa u nas intensywne rozbudowywanie zespołów projektowych i produktowych – w ciągu zaledwie ostatnich 5 lat potroiliśmy liczbę naszych pracowników.
Jakie stoją przed nami wyzwania?
Jak już zostało wspomniane, przed nami wyzwanie upgrade’u naszych klientów z Dynamics NAV do Dynamics 365 Business Central – w przypadku kilkuset instalacji w Polsce i na świecie.
Będziemy również kontynuować wprowadzanie naszych aplikacji na globalny rynek za pośrednictwem platformy Microsoft AppSource. Obecnie jest tam dostępnych 9 naszych produktów, które można znaleźć tutaj: aplikacje IT.integro.
Wyzwaniem jest również oczywiście utrzymanie, a w zasadzie zwiększanie jakości współpracy prowadzonej w modelu hybrydowym, który rozpowszechnił się podczas pandemii i zostaje z nami na dłużej. W tym momencie zdajemy już sobie dobrze sprawę z tego, które elementy pracy z klientami bez problemu możemy realizować zdalnie, a które wymagają działania stacjonarnie.
Z perspektywy pracodawcy naszym priorytetem jest również gwarancja odpowiedniego środowiska dla naszych specjalistów – w tym właśnie środowiska bogatego w odpowiednie do pracy technologie – zgodne z globalnymi standardami.